According to the submission, the amended law, consisting of 10 chapters and 54 articles, is designed to accelerate digital transformation in tax administration, making tax compliance more convenient for taxpayers while strengthening state management. One of the most notable changes is the abolition of lump-sum taxation. Instead, household and individual businesses will base their tax obligations on actual annual revenues to determine whether they fall within taxable or non-taxable categories.

Specifically, those classified as non-taxable must still declare their actual revenues to the tax authority in accordance with government regulations. For those subject to taxation, taxpayers will self-determine their tax liability based on revenues, choosing either the deduction method or the direct method on gross revenue.
The draft also introduces new provisions on taxpayer categorization (Article 3), allowing tax authorities to assess risk levels and compliance status, and to apply tailored supervisory and management measures. In addition, a dedicated chapter on risk management and compliance is proposed to minimize overlapping inspections and promote transparency.
A separate chapter on digital transformation in tax administration has also been added. It provides rules on the use of electronic records and services similar to e-invoices, while expanding the responsibilities and authority of tax authorities to fit a modern, automated model. Artificial intelligence applications for early detection of potential tax violations are also incorporated, in line with Resolution 68-NQ/TW.
During the session, council members unanimously agreed on the necessity of enacting the revised law, affirming that its provisions align with international commitments while ensuring constitutionality, national security, and defense. However, members also urged the drafting body to carefully review resource requirements for enforcement and to ensure consistency with other existing legal frameworks.
Concluding the meeting, Deputy Minister Nguyễn Thanh Tú directed the drafting committee to further refine the law, emphasizing the need to reduce administrative procedures and compliance costs for taxpayers without compromising state revenue collection. He also requested the submission of a comprehensive dossier, including a comparative table and clear justifications for amendments, to guarantee transparency and feasibility in implementation.
Ý kiến bạn đọc
Những tin mới hơn
Những tin cũ hơn
Cô Cindy Lê hiện đảm nhiệm vai trò Giám đốc Phát triển Chiến lược Quốc tế tại Công ty Luật Nguyễn, một vị trí mang tính then chốt trong việc dẫn dắt các doanh nghiệp Việt Nam mở rộng quy mô và vị thế trên thị trường toàn cầu. Với tư duy chiến lược sắc sảo, kinh nghiệm thực chiến đa ngành, và khả...
Tại sao DN và cá nhân cần dịch vụ tư vấn thuế chuyên nghiệp?
"Đầu cơ ôm 10 căn, sao giá nhà giảm được?": Sốt đất Hà Nội chạm mức kỷ lục, Bộ Xây dựng tung giải pháp siết tín dụng
Cho thuê nhà có cần quyết toán thuế TNCN không?
Đề xuất quy trình mới chuyển hồ sơ giám đốc thẩm, tái thẩm vụ án hành chính
Tăng cường quản lý thuế với người cho thuê nhà
Cập nhật địa chỉ trụ sở Công an cấp xã tại TPHCM sau sáp nhập
Thông tư 40/2021 :Quy định về nghĩa vụ thuế đối với hộ kinh doanh
Địa chỉ 19 Tòa án nhân dân (TAND) khu vực TP.HCM sau sáp nhập
Ngân 98 và lời khai trong vụ án sản xuất, buôn bán thực phẩm giả
Hóa đơn GTGT xuất cho khách cá nhân có bắt buộc ghi CCCD?